hits

S dumt er det

Snn i farten kommer jeg bare p n ting som er dummere enn tro at elbiler med over 400 hestekrefter skal redde kloden vi bor p. Nei, forresten - klimakvoter er ogs temmelig dustete. Og muren til Trump. Ja, det meste Trump str for nr jeg tenker meg om. Nok om det.

Men denne ene fullstendig idiotiske tingen er biodrivstoff. Det er s dumt at det nesten er vanskelig sette ord p. Men jeg skal prve.

I USA brukes et areal p over 400,000 kvadratkilometer (litt strre enn Norge) til dyrke mais for lage etanol. En tredjedel av all maisen som dyrkes i USA brukes til dette. Maisen krever omfattende bruk av kunstgjdsel og den er naturligvis genetisk modifisert. Maisen, alts. Av Monsanto.

Videre har importen av palmeolje til Europa femdoblet seg fra 2010-2015 - fordi palmeolje brukes til produksjon av biodiesel. Nesten halvparten av biodieselen er palmeolje!

P grunn av at det brukes s mye palmeolje i biodiesel - i tillegg til store mengder rapsolje - m det produseres mye mer av andre vegetabilske oljer. Srlig soyaolje. For produsere soyaolje i samme omfang som palmeolje m man kultivere et landomrde som er nesten 9 ganger s stort. I Sr-Amerika. Der regnskogen er. Eller var. Soyaen som dyrkes der trenger store mengder kunstgjdsel og er naturligvis ogs genmodifisert. Av Monsanto.

S p bensinstasjonene i Europa burde det egentlig henge store plakater med: "FARE!!! BIODIESEL"

S dumt er det!

Men dette vil den norske regjeringen alts ha mer av. Mye mer. 20 prosent innblanding innen 2020. Selv om bde de og SSB vet at biodrivstoff basert p matvekster gir hyere globale klimautslipp enn konvensjonelt drivstoff. For Norge blir regnestykket riktignok positivt, men bare fordi vi ikke dyrker den maten vi fyller p tanken selv. Vi dytter problemene elegant over p andre. Og slr oss selv p brystet og sier; "Se, s flinke vi er"

Dumt blir bare fornavnet, alts.

58 kommentarer

Jada. Jaaaaaaaaaaaaaaaada! Biodieselen blir redningen vr n som skilperne vre ikke gjr det like godt som vi er vant med. S JA til mest mulig biodrivstoff, da vinner vi nemlig klimakampen! Da kan vi peke nese til alle utlendingene mens vi viser til utslippstallene, s slr vi oss p brystet og stemmer i at "Vi er best! Vi er best!! Vi!!! Er!!!! BEST!!!!!"

Dette er jo gammelt nytt, bare synd politikerne ikke skjnner noe som helst

Og skurtreskere, traktorer,lastebiler ,tog og bter som frakter denne "dieselen" verden rundt gr vel p "biodiesel"?

Mye mer miljvennlig enn frakte ordentlig diesel fra Mongstad😆

https://www.an.no/debatt/motor/rost/hvor-bor-vi-sette-inn-stotet-hvis-vi-skal-redusere-utslipp-fra-forbrenningsmotorer/o/5-4-297531

http://www.dinside.no/motor/utslipp-som-alle-verdens-biler/61308255

Med alle saker er det 2 sider. Tviler sterkt p at politikere er s dumme som du sier. Kanskje alternativet er mye verre? M man velge mellom 2 onder m man ofte velge den minst onde, eller vente forgjeves p det gode

Hva med naturgass/LPG?

Norge eksporterer naturgass 7 ganger mengden energi i gass sammenlignet med norsk strmproduksjon.

Orket ikke lese mer etter at du startet med Trump.

Jada jada. Typisk sosialist svin. Vi "alle" hater Trump. Nei alle gjr ikke det. Hadde det bare vrt en med baller nok her p berget hadde vi sluppet mange ting. Men vi oversvmmes av sosialistiske dessertrer, feministiske nek og muslimer. Faen for et land

Og biodrivstoff skal fraktes til Norge i bter, som bruker drivstoff av hvilken type ?

Forsvidt artig lesning. Men skrive dette akkurat i dag, etter at dagen startet med at nyhetene meldte det samme er jo ikke akkurat oppfinnsomt, det blir bare samtykkende. Hvorfor kan ikke dere som har s mye p hjertet at dere m skrive egne blogger om det heller vre litt framp, grave opp informasjon og fortelle oss noe nytt? Hadde du skrevet dette for en uke siden skulle jeg begynt flge deg fast! Men som en annen i kommentarfeltet her sier: At ikke politikerne skjnner dette! (og der skal du forsvidt ha skryt for, enda en som skriver det kan kanskje fre til pvirkning i lengden)

Anders Nordstad

Anders Nordstad

Til Meg: jeg skrev innlegget i fjor hst - September 2016: http://m.sistesiden.blogg.no/1472722368_fare.html

S da regner jeg med at du vil flge meg fast...

Allerede i fjor vr ble politkere blir avkledd av SSB-forsker - og selv NRK's Solvang ser mer eller mindre sjokkert ut. :)

https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/NNFA56100115/01-10-2015#t=26m15s

100 tankskip forurenser like mye som alle bilene p hele kloden..

Skal vi over til el biler og biodiesel pga land som trenger bensin biler mer enn oss? Tenker p feks Sr Afrika hvor strmmen gr stadig vekk i feks Johannesburg. Ser ikke helt en el bil fungere da.

Svein Olav Lund

Svein Olav Lund

Det bruke mat til og fylle p tanken er GALT.

Biodiesel produsentene i Mexico, presset prisen opp p mais produsert i Mexico slik at mange familier fikk problemer med kjpe mat. Milj organisasjoner i Norge klarte ikke skjnne at det var galt. Det er skremmende.

Per Kre Rossnes

Per Kre Rossnes

De store Tankbtene gr p Tung olje. Nesten som flytende asfalt. Den m varmes opp til 80-90 grader C. for kunne g gjennom dysene.

Hvorfor flytter ikke Rd Terrorist til et land der alle er som han? Glem USA. Der slipper du ikke inn.

Men s til saken. Kan man spise eller drikke biodiesel? Det er ingen mangel p drivstoff, men mangel p mat, og nr man da bruker store arealer god matjord til dyrke planter for biodrivstoff, da skjnner man at politikerne er hjernevaska. Hjernevaska fordi nok endel av dem tror at CO2 er en farlig gass, fordi de ynder jo kalle den klimagass. Og ja. UTEN CO2 hadde vi hatt en dd planet, og ingen oksygen puste i. DET er skrekkscenaroet. Underskudd p CO2 vil aksellerere s raskt at plantelivet dr ut uten at vi kan f gjort noe som helst med det. Det KAN vre noe slitk som har lagt planeten de i fortiden. S lenge plantelivet vokser, til det trenger de alts CO2, s er det ingen grunn til engstelse.

Charlotte Tambe-Hjort

Charlotte Tambe-Hjort

Jeg tenkte at p selveste kvinnedagen kunne det kommet noe om kvinner, for det er de som redder jorda!! Kvinner dyrker ikke bensin slik menn gjr, men satser p bio!

Tor Stian degaard

Tor Stian degaard

Hei Anders Nordstad!

Tar er rsjans og regner med at du er imot bruk av palmeolje i matprodukter ogs? Som frer til at man gr over til feks rapsolje, som igjen frer til at man m produsere mer soyaolje.... Som alts bruker 9 ganger s mye land! Gratulerer!

Se p disse linkene, tydlig at ikke Grande og Co ser lengre en sin nesetip

https://www.theguardian.com/sustainable-business/2016/sep/14/indonesia-forest-fires-palm-oil-sumatra-climate-change-peat-companies-unep

https://www.theguardian.com/sustainable-business/2015/nov/11/indonesia-forest-fires-explained-haze-palm-oil-timber-burning

Anders Nordstad

Anders Nordstad

Feil, Tor Stian - jeg er ikke imot palmeolje i mat. Vegetabilsk olje brukes i mat og soya er ikke noe bedre enn palme, for si det snn!

Det er i utgangspunktet en god ide bytte fra fossil til fornybar energi. I s mte hres det fornuftig ut ogs med biodrivstoff. Og dette kunne ogs potensielt ha blitt et godt miljtiltak om man hadde basert dette p lokale resurser. Tross alt er tilveksten av skog i Norge s stor at kulturlandskapet gror igjen. Men de som skal gjennomfre dette vil frst og fremst ske etter lsninger som gir mest mulig penger i kassa, og da ender man fort opp med bruke matjord i den tredje verden i stedet for lokale resurser.

Elbiler derimot er et tiltak som faktisk gir en reduksjon i utslippene. Og det gjelder bde med hensyn til lokale og globale utslipp. S m man gjerne ha sine egne meninger om det er ndvendig med 400 hk p en elbil. Det er i grunnen underordnet. Det vesentlige er at man reduserer slsingen med energi. Nr en elbil bruker 3-4 ganger mindre energi enn tilsvarende bil med forbrenningsmotor er det i seg selv et bevis for at det er en god lsning.

Hjerte barnet til /Skei Grande / lite smart politiker

Enda godt det er masse fokus p de marginale mengdene palmeolje som benyttes i sjokoladeegg...

Det er da ikke bare "biodiesel" som er dumt og feilsltt, det gjelder hele klimafokuset, CO2-frykten og dommedagsprofetiene fra klimaalarmistene.

CO2 er livets gass, selve forutsetningen for alt liv p jorden. Co2 er riktignok en "drivhusgass", en svak sdan som har en svak effekt p globale temperaturer og klima. Man regner ut at dagens konsentrasjon og utslippsniv vil kunne resultere i noen tidels grader Celsius i dette rhundre. Det er naturlige variasjoner og vanndamp som driver og skaper klimaet til enhver tid, sammen med havstrmmer og vinder.

CO2-konsentrasjonen i luften er 0,04% og vr andel, det fossile CO2, er 0,0015%. Svrt lite dette, men det er jo ogs kun en sporgass uten srlig klimaeffekt...

Mens Rd Terrorist sitter alene p gutterommet og har noya for sosialistiske desertrer, feministiske nek og muslimer, s gr heldigvis verden framover. Biodiesel er et produkt under utvikling, og som med alle andre produkter som m utviklingskostnader betales fr forbedringer kan utvikles. Hadde ingen kjpt pc'er med 286-prosessorer for tredve r siden hadde neppe Rd Terrorist kunne sitte p gutterommet i dag og kunnet spre sitt tv. Biodiesel kommer om ti - femten r til vre god handelsvare og med et langt bedre fotavtrykk enn i dag. Kloakkslam, slakte- og matavfall og alger kommer til vre en mye strre rvare nr utviklingen av produksjonsmetodene er tilbakelagt. Dessuten m man om femten r til bruktbilforhandleren for f seg en diesel- eller bensinbil.

Biodiesel er nok ikke helt brekraftig hvis man bruker landbruksareal; Men mer interessant er skalt "End of life plastic", eller plastavfall i havene. Vha. pyrolyse kan plast lett gjres om til diesel.

Politikerene i Norge er opptatt av egen lommebok. Velgernes bryr de seg ikke om.

Venstre er s bak ml at det fatter ingen

Kanskje du burde lese litt mer om neste generasjon biodiesel produsert av finske Neste av slakteavfall og vegetabilsk olje. Visste du for eksempel at det vi importerer av slikt drivstoff hit til Norge IKKE inneholder palmeolje? Det er forvrig feil at biodrivstoff lages av palmeolje, men det lages av biprodukter fra palmeoljeproduksjon. Det er ogs en grunn til at det er etablert strenge brekraftskriterier for alt biodrivstoff som finner veien hit. Faktasjekk neste gang?

Anders Nordstad

Anders Nordstad

Til Fakta: Som du kanskje leste i mitt innlegg angriper jeg ikke biodiesel generelt - bare den som er basert p mat. Hvorvidt det finnes brekraftige lsninger for tredje generasjons biodrivstoff (av restprodukter fra skog eller lignende) gjenstr se. Hvis det lykkes er det jo helt fint. Argumentet om at det biodrivstoffet vi importerer ikke er basert p palme holder dog ikke - for dersom det drivstoffet vi importere er basert p raps eller andre oljer medfrer dette forbruket uansett at det m produseres mye mer vegetabilsk olje (primrt soya), s da er vi like langt. For det er jo ikke snn at vi mennesker er villige til redusere forbruket vrt av vegetabilske oljer til mat - bare fordi vi nsker bruke det p tanken.

Reidun Carstens

Reidun Carstens

Jeg vet egentlig ikke hvor jeg skal begynne eller slutte.

Biodiesel er faktisk en stor trussel, ikke CO2.

f dette planta inn mellom rene p Skei Grande og hennes hysterikse trosfeller er visstnok umulig. De har faktisk ikke forsttt hvor viktig skogene er. Selv en ape hadde forsttt mer enn Grande og Lan med flere.

Gjennomfres dette 100% s kan man snakke om at jordkloden ikke lenger har livsgrunnlag.

3. desember i fjor omfavnet Trine Skei Grande direktren i Norges Skogeierforbund, Erik Lahnstein.

Jaggu meg tenkte fjolset Grande ; " her skal det hugges ned...med vett mindre enn en spiker ! Dog ligger det mange sm spikre med like lite vett p Stortinget. Helgesen flger hakk i hl.

Budsjettforliket slr nemlig fast at det i 2020 skal blandes inn 512 millioner liter biodrivstoff rlig i all bensin og diesel. Det betyr at 20 prosent av alt drivstoff som brukes p norske veier skal vre biodrivstoff, i hovedsak laget av matplanter som soya og raps.

Store mengder av klimagassen CO2 er ogs lagret i skog og myrer. Nr skogen hogges og myrene dreneres som en flge av nye palme-, soya- og rapsplantasjer, slippes det ls store mengder CO2.

I dag er for eksempel den omstridte palmeoljen en svrt viktig del av satsingen p biodrivstoff. Nesten halvparten av all palmeolje som ble importert til EU i fjor, gikk til produksjon av biodrivstoff.

Generalsekretr Raffaello Garofalo i Europan Biodiesel Board i Brussel representerer biodieselprodusentene i EU. Han er svrt negativ til at indirekte arealbruksendringer brukes for mle klimaeffekten av drivstoff fra oljeplanter:

- Det er et stort feilgrep. EU har vedtatt lovgivning basert p antagelser som ikke er vitenskapelig basert. Det gir ikke mening straffe europeiske bnder som produserer raps, for hva som skjer i Malaysia og med regnskogen, sier Garofalo.

Han mener ogs at troen p avansert biodrivstoff fra trevirke er sterkt overdrevet, ikke minst fordi det blir dyrt bde transportere og foredle rstoffet.

Parisavtalen m skrotes. Den er basert p CO2. Uten CO2 = null liv.

F dette inn i pappskallene som er hjernevasket til tro at CO2 raser livet p jorden.

Begynn i riktig ende og det er ikke CO2.

Enorme mengder flast ( minst 70% ligger under vannoverflaten ) utgjr en formidabel risiko for fisk og sjfugler.

Monsanto - som kun sprer gift og faenskap i landbruket - kommer igjen tilbake til oss mennesker i form av hva vi spiser.

F kastet udugelige og inkompetente politikere og besserwissere p trynet ut fra enhver sammenheng der de gnler og hyler om ting de ikke har forutsetninger eller kunnskap om !!

http://www.aftenposten.no/norge/Tidenes-klimabudsjett-koster-milliarder-for-bilistene-og-kan-oke-utslippene-616491b.html

Legg srskilt merket til frste video som forklarer hva rasering av skogene vil medfre.

bio diesel.. bmw hadde 70 biler i norge med diesel pumpe havari i desember.... dem gjettet biodiesel kunne vr rsak.. dette er kun bmw er det flere merker tro ? tilsetter marine 2 takts olje i min diesel. i hp om det vare lenger... liker ikkje dem sper ud dieselen. med dette for selge mer. f mer avgifter sko kunne ha valgt ved pumpe....

Og 470.000 kjrety vil havarere med en innblanding p 10% bioetanol. Gjelder bde bensin og dieselmotorer. Forsikringsbransjen er ikke villige til betale for havarerte motorer!

Det er jo det samme som elektrifisering av norsk sokkel. Utslippene totalt sett vil ikke g ned, tvert imot. Men utslippene i NORGE vil g ned.

S politikerne kan sl seg p brystet og si "se s flinke vi er"!

Jeg gremmes. Vi kunne like gjerne erstattet hele Stortinget med en hvalross-koloni.

Enig med mye av det du skriver her. Problemet er egentlig klima og miljbevegelsen som spyr ut "fakta" til politikere som sluker det rtt. SV, MDG, V og tildels ogs KrF og SP henger seg p. AP er ogs med, men er likevel mer nkterne. Resultatet blir at Stortinget bestemmer dette, ikke ndvendigvis Regjeringen.

Kloke hoder i FrP og Hyre kan si til Trine Skei Grande & co at det de krever ikke vil virke, men de str p sitt.

Akkurat n elsker alle "politisk korrekte" finne saker de kan ta Regjeringen p. Det er valg til hsten og da spretter alle meningsbrere frem, srlig de som elsker hate FrP. Plutselig har FrP skylden for alt som ikke fungerer her i landet. Det er jo selvsagt ikke sant, men hvorfor er det ingen som arresterer, miljevangelistene i MDG, SV og Venstre? Det er disse partiene som er lpegutter og jenter for milj- og klimabevegelsen, det er de som tvinger gjennom politiske milj- og klimavedtak som ikke fungerer.

Du mistet i hvertfall en leser ved skvise inn den obligatoriske, PK, Trump kritikken. Ganske srgelig egentlig.

Arnkjell Ring

Arnkjell Ring

Godt skrevet og vi m snart lre og tenke selv ikke bare ta alt politikkere sier for god fisk. A Ring

N m me f valgt inn i politikken ,alle dei som kommenterar her og s inderleg vel har lysingar alle miljproblema.Med sin viten og enkle lysingar p alt,

Norske politikere har jo rotet det til tidligere med dieselbiler fr.

Skulle tro det er lobbyister fra Monsanto som har vrt p stortinget fortalt dem en rverhistorie.

Du vet du har bomma p innlegget nr du kun tiltrekker deg klimafornektere og andre faktaresistente tomsinger.

Og hele "frels oss fra genmodifiseringen og Monsatan"-greia di er lavml og vitner heller om hvor lite vitenskapeligbasert kunnskap forfatteren sttter seg p.

Og hvor er kildene? Ingen referanser til forskning, statistikk, uavhengige granskninger, etc. Bare en og annen ubrukelig link i kommentarfeltet. Buuu!

Torbjrn Kristensen

Torbjrn Kristensen

EU sine brekraftkriterier er en forutsetning. Med dem ivaretatt, er biodrivstoff bde miljeffektivt og ndvendig. For tunge kjretyer finnes det ikke gode alternativer forelpig.

Hei Anders:helt rett det m biodisel..men visste du at Oljen staten tar opp er organisk? Som vi bruker som bensin/diesel..dvs at mengden av olje som finnes er nr 2 av vske...som sagt er vann nr 1..begrepet fossilt kom p slutten av attenhundre tallet av Rockefeller for gjre det dyrere...alts forrttnelse,planter,skog,dyr og gr aldri Tom..for drivstoff..og olje..

Hilsen fra Sula!

Hilsen fra Sula!

Ergo er lsningen EL-BILER!

Var det din konklusjon ? :-)

Anders Nordstad

Anders Nordstad

Til Sula: El-biler kan vre en del av lsningen i de omrder av verden som har tilgang p nok brekraftig energi (vannkraft for eksempel), men jeg er redd dette bare gjelder for en forsvinnende liten del av kloden. Men det produsere biodrivstoff som totalt sett forurenser mer enn fossilt drivstoff er i hvert fall ingen lsning.

P tide vi slutter og hre p dei naive og falske politikerene i dette norske land.

Bli ekte folk og ls problemene i stedet og gi dei fattige rekninga.

Jjjjvvvvvllllaaaaaaas egoistiske politikere.

Takk og pris for Monsanto, om ikke annet. Tenk om man i tillegg skulle pst p med sprytemidler!

Pressen har dekket det du sier, pluss at svrt f biler tler dette drivstoffet og det vil fre til store reparasjoner og kte utgifter p holde bilparken p veien.

Men jeg ser ingen som belyser at biodrivstoff som ethanol inneholder mindre energi som vil fre til at bilene kompenserer med bruke mer drivstoff.

S ja

1. Det vil fre til kte utslipp

2. Det vil fre til massiv deleggelse av regnskog

3. Det vil pfre skader p Norsk bilpark for flere milliarder

4. Det vil fre til kt forbruk av drivstoff og pflgende kte utgifter for befolkningen

Hva er positivt?

- Politikerene kan sl seg p brystet si Norges utslipp reduseres, som egentlig er en lgn.

- ehhhj ja hva pokker er positivt?

Anders, det er f som tror at elbil med 400 HK vil redde verden, men som du sikkert skjnner er forskjell p ml og middel. Fremstillingen din blir altfor tabloid og dermed tenderer til useris. Det er dyrt utvikle noen nytt og dermed er det lurt bruke de som er villig til betale som utviklingsmarked. Hele mlet er lansere rimelige utslippsfrie biler for massene. Selv Ampera-e koster jo mer lage enn de selger den for. Som du skjnner er det krevende utvikle nytt. Biodrivtstoff derimot kan jeg vre med p at m vre et blindspor, men det er vel forsvidt ladbare hybrider ogs, tror jeg, all den tid de slipper ut mye mer mer enn en vanlig bil nr de ikke gr p strm.

Dette er en av de minst gjennomtenkte tingene jeg har lest p lenge. Har du noen gang sjekket opp noe av det som str her? Jeg trodde det var hp for det norske folk. S du mener faktisk at og plante mer planter (som konverterer Co2 til oxygen) som du deretter gjr om til ett drivstoff som BEVIST gir lavere utslipp mindre kostnader og mindre skade p miljet. Kanskje du skal slutte og ta vitenskaplig rd i fra tabloider og begynne og spr forskere! Jeg vet ikke med deg men jeg ville ikke gtt til en tulling uten utdanning som jobber i media for og s tro at han vet bedre enn noen som har dedikert livet sitt til slike ting. Det og stole p Media ang vitenskap har vist seg og vre komplett tull i flere tir. Dette blir for dumt.

S mye rart folk skriver..

Men ja, biodisell er tull -skulle satset p gass som vi har ALT for mye av og m brenne opp...

Og som alle andre her er det kun det jeg skriver som er lsningen -lsningen p alle verdensproblemer:)

Sier bare: "Solenergi!!!"

Norge blir aldri verdensmester i klima. Deler man byrden aktiviteten p norsk sokkel medfrer p de f innbyggerne i landet s m vi sikkert stille oss bakerst i miljken.

Jeg er ikke noe motstander mot aktiviteten p sokkelen, men et "verdensmesterskap" i milj er vi ikke kvalifisert til hvis hvis tar med petroleumsaktiviteten. Da har jeg faktisk mer tro p landslaget i fotball.

Trump str som den valgte president i USA for demokrati.

Soiden du er motsatnder av dmeokrati, tilhenger av mobbing av mennesker du ikke har satt deg inn i hva str for. Og tilhenger av alt trump er imot:

Som kriminalitet, terror, diktatur og annen styggedom syns jeg du skule finne deg ditt paradis i en ISIL utgave av Nord-Korea.

hvor mange synd du det er greit at blir drept av terror i Norge hvert r?

Hvor mange bydeler i Oslo syns du det er greit at politiet ikke skal trre bevege seginn i, og hvilke?

Hvor mange av klimalgnene m avslres fr du fatter hav som er virkelig. La oss ta noen:

"Verden vil g under i 1995 p grunn av manglende miljtiltak!" (Uttalt av Fjrttoft i 1985 og hav viste til klimaforskere)

"Pol isen vil vre borte i 2015!" (Klimarapport fra 2008)

S er det hele idioten med Co2 da: Plante rman trr vil disse kunne ta unna all den Co2 vi produserer. faktisk finnes det steder i verden skog dr p grunn av mangelp Co2.

Kan du forklare meg hvordan en avgift gjr vr klose mer miljvennlig.

Kan du forklare hvorfor en bil p 398 HK er mer miljvbennlig enn en p 400 HK.

LKan du forklare hvorfor miljpolitiker flyr mer enn ikke milj politikkere"

Hvis du ikke kan svare p noe av dette, og det kan duikke. S r du kanskje revudere ditt syn i forhold til det vi kaller virkeligheten.

"Nr kartet og terrenget ikke stemmer overens, ser alltid terrenget riktig!"

Jan Rune Traa

Jan Rune Traa

Det er ufattelig deprimerende se hvor lettlurte mange her inne kan vre. Men slenge svrt krenkende kommentarer om Grande og andre politikere det er lett. En vanvittig respektls opptreden, og grov undervurdering av en svrt klok politiker.

Dette er den minst intelligente bloggoverskrifta jeg har aett p noen blogg de siste 10 rene.

Men det er klart at hvis en lever i fortida og ikke evner eller nsker se alternativer og muligheter, men tar konsekvent utgangspunkt i de verst eksemplene som finnes, og videre forutsetter at det er slik det skal gjres i fortsettelsen, selv om det ikke er sant, s blir konklusjonen like feil som utgangspunktet.

http://www.h-a.no/nyhet/75-ansatte-kan-lage-120-mill-liter-biodrivstoff 10 milliarder skal investeres i 4 nye fabrikker basert p avfall fra trevirkeproduksjon.

Hvorfor nevens ikke biogass? Avfall er en stor ressurs som allerede blir samlet inn, Idioti ikke utnytte denne ressursen bedre.:

https://www.tu.no/artikler/mener-det-er-uetisk-a-importere-biodiesel/350495

Hei Anders,

Her var det mange pstander. Kan du dokumentere alle?

Kim

Anders Nordstad

Anders Nordstad

Til Kim: sammenhengene er godt dokumentert - blant annet av WWF. Legger ved en link med videre informasjon - dessverre bare p tysk. http://www.br.de/themen/wissen/palmoel-plantagen-ersatz-umweltprobleme-studie-wwf-100.html

Bjrn Halvor Enciso Kvilhaug

Bjrn Halvor Enciso Kvilhaug

Biodisel er noe dritt, frst er det en stor fare for delgge bilmotorene, men det verste er jo lle de millioner av kvadratkilometer med matproduksjon jord som blir beslaglagt til dette tullet. La oss f rein diesel p tanken og ikke diesel full av tilsettninger hvor bilene taper ogs sin efekt plus er det stor fare for delegge motorene i bilene, ja s galt er det og ingen str ansvarlig om en motor ryker. La oss bruke landgjord til matproduksjon ikke til drivstoff til bilder nr annen vanlig diesel er mye bedre ogs for klima. Vi i Kystpartiet rister p hodet av felisltt miljpolitikk og som grenser til galskap. Dette med denne dieselen har vi ppekt i flere r men vi snkker til dve rer i media, vi har heller blidt utskjelt for vr holdning her i denne saken. S at Sv var fremme og hylte p kveldsnytt men han er en av miljhykklerne som ikke kan tenke desverre, miljplotikken den har Kystpartiet. S kan se se p sultkatastofene hvor mat kunne vrt dyrket i stedet for plandter til fremdrift til biler, nr det er mye renere utslipp fra vanlig dieselbil med EURO6 motorer, nesten null ved at de ikke bruker biodiesel men rei diesl fra vre oljefelt som er renset gtt. det er den reineste og beste diesel for klimaet, for vi m ikke spare p co2 slik plantene vil g i minus, da dr bde vi og plantene hva da med vr livsviktigste gass p kloden, CO2 gassen vi trenger den, desverre, den er livsviktig for alt liv p jordenn.

Skriv en ny kommentar