Så dumt er det

Sånn i farten kommer jeg bare på én ting som er dummere enn å tro at elbiler med over 400 hestekrefter skal redde kloden vi bor på. Nei, forresten - klimakvoter er også temmelig dustete. Og muren til Trump. Ja, det meste Trump står for når jeg tenker meg om. Nok om det.

Men denne ene fullstendig idiotiske tingen er biodrivstoff. Det er så dumt at det nesten er vanskelig å sette ord på. Men jeg skal prøve.

I USA brukes et areal på over 400,000 kvadratkilometer (litt større enn Norge) til å dyrke mais for å lage etanol. En tredjedel av all maisen som dyrkes i USA brukes til dette. Maisen krever omfattende bruk av kunstgjødsel og den er naturligvis genetisk modifisert. Maisen, altså. Av Monsanto.

Videre har importen av palmeolje til Europa femdoblet seg fra 2010-2015 - fordi palmeolje brukes til produksjon av biodiesel. Nesten halvparten av biodieselen er palmeolje!

På grunn av at det brukes så mye palmeolje i biodiesel - i tillegg til store mengder rapsolje - må det produseres mye mer av andre vegetabilske oljer. Særlig soyaolje. For å produsere soyaolje i samme omfang som palmeolje må man kultivere et landområde som er nesten 9 ganger så stort. I Sør-Amerika. Der regnskogen er. Eller var. Soyaen som dyrkes der trenger store mengder kunstgjødsel og er naturligvis også genmodifisert. Av Monsanto.

Så på bensinstasjonene i Europa burde det egentlig henge store plakater med: "FARE!!! BIODIESEL"

Så dumt er det!

Men dette vil den norske regjeringen altså ha mer av. Mye mer. 20 prosent innblanding innen 2020. Selv om både de og SSB vet at biodrivstoff basert på matvekster gir høyere globale klimautslipp enn konvensjonelt drivstoff. For Norge blir regnestykket riktignok positivt, men bare fordi vi ikke dyrker den maten vi fyller på tanken selv. Vi dytter problemene elegant over på andre. Og slår oss selv på brystet og sier; "Se, så flinke vi er"

Dumt blir bare fornavnet, altså.

58 kommentarer

Bare Per

08.03.2017 kl.12:54

Jada. Jaaaaaaaaaaaaaaaada! Biodieselen blir redningen vår nå som skiløperne våre ikke gjør det like godt som vi er vant med. Så JA til mest mulig biodrivstoff, da vinner vi nemlig klimakampen! Da kan vi peke nese til alle utlendingene mens vi viser til utslippstallene, så slår vi oss på brystet og stemmer i at "Vi er best! Vi er best!! Vi!!! Er!!!! BEST!!!!!"

Jallajalla

08.03.2017 kl.18:02

Dette er jo gammelt nytt, bare synd politikerne ikke skjønner noe som helst

Kris

08.03.2017 kl.18:04

Og skurtreskere, traktorer,lastebiler ,tog og båter som frakter denne "dieselen" verden rundt går vel på "biodiesel"?

Mye mer miljøvennlig enn å frakte ordentlig diesel fra Mongstad😆

Erik

08.03.2017 kl.18:05

https://www.an.no/debatt/motor/rost/hvor-bor-vi-sette-inn-stotet-hvis-vi-skal-redusere-utslipp-fra-forbrenningsmotorer/o/5-4-297531

Erik

08.03.2017 kl.18:06

http://www.dinside.no/motor/utslipp-som-alle-verdens-biler/61308255

Lulle

08.03.2017 kl.18:09

Med alle saker er det 2 sider. Tviler sterkt på at politikere er så dumme som du sier. Kanskje alternativet er mye verre? Må man velge mellom 2 onder må man ofte velge den minst onde, eller vente forgjeves på det gode

jan

08.03.2017 kl.18:09

Hva med naturgass/LPG?

Norge eksporterer naturgass 7 ganger mengden energi i gass sammenlignet med norsk strømproduksjon.

andy

08.03.2017 kl.18:20

Orket ikke å lese mer etter at du startet med Trump.

Rød terrorist

08.03.2017 kl.18:31

Jada jada. Typisk sosialist svin. Vi "alle" hater Trump. Nei alle gjør ikke det. Hadde det bare vært en med baller nok her på berget hadde vi sluppet mange ting. Men vi oversvømmes av sosialistiske dessertører, feministiske nek og muslimer. Faen for et land

MagV

08.03.2017 kl.18:44

Og biodrivstoff skal fraktes til Norge i båter, som bruker drivstoff av hvilken type ?

Meg

08.03.2017 kl.18:47

Forsåvidt artig lesning. Men å skrive dette akkurat i dag, etter at dagen startet med at nyhetene meldte det samme er jo ikke akkurat oppfinnsomt, det blir bare samtykkende. Hvorfor kan ikke dere som har så mye på hjertet at dere må skrive egne blogger om det heller være litt frampå, grave opp informasjon og fortelle oss noe nytt? Hadde du skrevet dette for en uke siden skulle jeg begynt å følge deg fast! Men som en annen i kommentarfeltet her sier: At ikke politikerne skjønner dette! (og der skal du forsåvidt ha skryt for, enda en som skriver det kan kanskje føre til påvirkning i lengden)

Anders Nordstad

08.03.2017 kl.18:53

Til Meg: jeg skrev innlegget i fjor høst - September 2016: http://m.sistesiden.blogg.no/1472722368_fare.html

Så da regner jeg med at du vil følge meg fast...

Pål

08.03.2017 kl.18:59

Allerede i fjor vår ble politkere blir avkledd av SSB-forsker - og selv NRK's Solvang ser mer eller mindre sjokkert ut. :)

https://tv.nrk.no/serie/dagsnytt-atten-tv/NNFA56100115/01-10-2015#t=26m15s

Per Johansen

08.03.2017 kl.19:08

100 tankskip forurenser like mye som alle bilene på hele kloden..

Lilly

08.03.2017 kl.19:12

Skal vi over til el biler og biodiesel pga land som trenger bensin biler mer enn oss? Tenker på feks Sør Afrika hvor strømmen går stadig vekk i feks Johannesburg. Ser ikke helt en el bil fungere da.

Svein Olav Lund

08.03.2017 kl.19:13

Det å bruke mat til og fylle på tanken er GALT.

Biodiesel produsentene i Mexico, presset prisen opp på mais produsert i Mexico slik at mange familier fikk problemer med å kjøpe mat. Miljø organisasjoner i Norge klarte ikke å skjønne at det var galt. Det er skremmende.

Per Kåre Rossnes

08.03.2017 kl.19:26

De store Tankbåtene går på Tung olje. Nesten som flytende asfalt. Den må varmes opp til 80-90 grader C. for å kunne gå gjennom dysene.

Septik

08.03.2017 kl.19:27

Hvorfor flytter ikke Rød Terrorist til et land der alle er som han? Glem USA. Der slipper du ikke inn.

Men så til saken. Kan man spise eller drikke biodiesel? Det er ingen mangel på drivstoff, men mangel på mat, og når man da bruker store arealer god matjord til å dyrke planter for biodrivstoff, da skjønner man at politikerne er hjernevaska. Hjernevaska fordi nok endel av dem tror at CO2 er en farlig gass, fordi de ynder jo å kalle den klimagass. Og ja. UTEN CO2 hadde vi hatt en død planet, og ingen oksygen å puste i. DET er skrekkscenaroet. Underskudd på CO2 vil aksellerere så raskt at plantelivet dør ut uten at vi kan få gjort noe som helst med det. Det KAN være noe slitk som har lagt planeten øde i fortiden. Så lenge plantelivet vokser, til det trenger de altså CO2, så er det ingen grunn til engstelse.

Charlotte Tambe-Hjort

08.03.2017 kl.19:27

Jeg tenkte at på selveste kvinnedagen kunne det kommet noe om kvinner, for det er de som redder jorda!! Kvinner dyrker ikke bensin slik menn gjør, men satser på bio!

Tor Stian Ødegaard

08.03.2017 kl.19:31

Hei Anders Nordstad!

Tar er råsjans og regner med at du er imot bruk av palmeolje i matprodukter også? Som fører til at man går over til feks rapsolje, som igjen fører til at man må produsere mer soyaolje.... Som altså bruker 9 ganger så mye land! Gratulerer!

Frode

08.03.2017 kl.19:35

Se på disse linkene, tydlig at ikke Grande og Co ser lengre en sin nesetip

https://www.theguardian.com/sustainable-business/2016/sep/14/indonesia-forest-fires-palm-oil-sumatra-climate-change-peat-companies-unep

https://www.theguardian.com/sustainable-business/2015/nov/11/indonesia-forest-fires-explained-haze-palm-oil-timber-burning

Anders Nordstad

08.03.2017 kl.19:38

Feil, Tor Stian - jeg er ikke imot palmeolje i mat. Vegetabilsk olje brukes i mat og soya er ikke noe bedre enn palme, for å si det sånn!

ehe

08.03.2017 kl.19:54

Det er i utgangspunktet en god ide å bytte fra fossil til fornybar energi. I så måte høres det fornuftig ut også med biodrivstoff. Og dette kunne også potensielt ha blitt et godt miljøtiltak om man hadde basert dette på lokale resurser. Tross alt er tilveksten av skog i Norge så stor at kulturlandskapet gror igjen. Men de som skal gjennomføre dette vil først og fremst søke etter løsninger som gir mest mulig penger i kassa, og da ender man fort opp med å bruke matjord i den tredje verden i stedet for lokale resurser.

Elbiler derimot er et tiltak som faktisk gir en reduksjon i utslippene. Og det gjelder både med hensyn til lokale og globale utslipp. Så må man gjerne ha sine egne meninger om det er nødvendig med 400 hk på en elbil. Det er i grunnen underordnet. Det vesentlige er at man reduserer sløsingen med energi. Når en elbil bruker 3-4 ganger mindre energi enn tilsvarende bil med forbrenningsmotor er det i seg selv et bevis for at det er en god løsning.

Per asbjørn

08.03.2017 kl.20:01

Hjerte barnet til /Skei Grande / lite smart politiker

Gorgon

08.03.2017 kl.20:09

Enda godt det er masse fokus på de marginale mengdene palmeolje som benyttes i sjokoladeegg...

Erik

08.03.2017 kl.20:24

Det er da ikke bare "biodiesel" som er dumt og feilslått, det gjelder hele klimafokuset, CO2-frykten og dommedagsprofetiene fra klimaalarmistene.

CO2 er livets gass, selve forutsetningen for alt liv på jorden. Co2 er riktignok en "drivhusgass", en svak sådan som har en svak effekt på globale temperaturer og klima. Man regner ut at dagens konsentrasjon og utslippsnivå vil kunne resultere i noen tidels grader Celsius i dette århundre. Det er naturlige variasjoner og vanndamp som driver og skaper klimaet til enhver tid, sammen med havstrømmer og vinder.

CO2-konsentrasjonen i luften er 0,04% og vår andel, det fossile CO2, er 0,0015%. Svært lite dette, men det er jo også kun en sporgass uten særlig klimaeffekt...

Høyremann

08.03.2017 kl.20:40

Mens Rød Terrorist sitter alene på gutterommet og har noya for sosialistiske desertører, feministiske nek og muslimer, så går heldigvis verden framover. Biodiesel er et produkt under utvikling, og som med alle andre produkter som må utviklingskostnader betales før forbedringer kan utvikles. Hadde ingen kjøpt pc'er med 286-prosessorer for tredve år siden hadde neppe Rød Terrorist kunne sitte på gutterommet i dag og kunnet spre sitt tøv. Biodiesel kommer om ti - femten år til å være god handelsvare og med et langt bedre fotavtrykk enn i dag. Kloakkslam, slakte- og matavfall og alger kommer til å være en mye større råvare når utviklingen av produksjonsmetodene er tilbakelagt. Dessuten må man om femten år til bruktbilforhandleren for å få seg en diesel- eller bensinbil.

Erlend S

08.03.2017 kl.20:40

Biodiesel er nok ikke helt bærekraftig hvis man bruker landbruksareal; Men mer interessant er såkalt "End of life plastic", eller plastavfall i havene. Vha. pyrolyse kan plast lett gjøres om til diesel.

Overgitt

08.03.2017 kl.21:57

Politikerene i Norge er opptatt av egen lommebok. Velgernes bryr de seg ikke om.

Venstre er så bak mål at det fatter ingen

Fakta

08.03.2017 kl.22:12

Kanskje du burde lese litt mer om neste generasjon biodiesel produsert av finske Neste av slakteavfall og vegetabilsk olje. Visste du for eksempel at det vi importerer av slikt drivstoff hit til Norge IKKE inneholder palmeolje? Det er forøvrig feil at biodrivstoff lages av palmeolje, men det lages av biprodukter fra palmeoljeproduksjon. Det er også en grunn til at det er etablert strenge bærekraftskriterier for alt biodrivstoff som finner veien hit. Faktasjekk neste gang?

Anders Nordstad

08.03.2017 kl.22:23

Til Fakta: Som du kanskje leste i mitt innlegg angriper jeg ikke biodiesel generelt - bare den som er basert på mat. Hvorvidt det finnes bærekraftige løsninger for tredje generasjons biodrivstoff (av restprodukter fra skog eller lignende) gjenstår å se. Hvis det lykkes er det jo helt fint. Argumentet om at det biodrivstoffet vi importerer ikke er basert på palme holder dog ikke - for dersom det drivstoffet vi importere er basert på raps eller andre oljer medfører dette forbruket uansett at det må produseres mye mer vegetabilsk olje (primært soya), så da er vi like langt. For det er jo ikke sånn at vi mennesker er villige til å redusere forbruket vårt av vegetabilske oljer til mat - bare fordi vi ønsker å bruke det på tanken.

Reidun Carstens

08.03.2017 kl.22:33

Jeg vet egentlig ikke hvor jeg skal begynne eller slutte.

Biodiesel er faktisk en stor trussel, ikke CO2.

Å få dette planta inn mellom ørene på Skei Grande og hennes hysterikse trosfeller er visstnok umulig. De har faktisk ikke forstått hvor viktig skogene er. Selv en ape hadde forstått mer enn Grande og Lan med flere.

Gjennomføres dette 100% så kan man snakke om at jordkloden ikke lenger har livsgrunnlag.

3. desember i fjor omfavnet Trine Skei Grande direktøren i Norges Skogeierforbund, Erik Lahnstein.

Jaggu meg tenkte fjolset Grande ; " her skal det hugges ned...med vett mindre enn en spiker ! Dog ligger det mange små spikre med like lite vett på Stortinget. Helgesen følger hakk i hæl.

Budsjettforliket slår nemlig fast at det i 2020 skal blandes inn 512 millioner liter biodrivstoff årlig i all bensin og diesel. Det betyr at 20 prosent av alt drivstoff som brukes på norske veier skal være biodrivstoff, i hovedsak laget av matplanter som soya og raps.

Store mengder av klimagassen CO2 er også lagret i skog og myrer. Når skogen hogges og myrene dreneres som en følge av nye palme-, soya- og rapsplantasjer, slippes det løs store mengder CO2.

I dag er for eksempel den omstridte palmeoljen en svært viktig del av satsingen på biodrivstoff. Nesten halvparten av all palmeolje som ble importert til EU i fjor, gikk til produksjon av biodrivstoff.

Generalsekretær Raffaello Garofalo i Europan Biodiesel Board i Brussel representerer biodieselprodusentene i EU. Han er svært negativ til at indirekte arealbruksendringer brukes for å måle klimaeffekten av drivstoff fra oljeplanter:

- Det er et stort feilgrep. EU har vedtatt lovgivning basert på antagelser som ikke er vitenskapelig basert. Det gir ikke mening å straffe europeiske bønder som produserer raps, for hva som skjer i Malaysia og med regnskogen, sier Garofalo.

Han mener også at troen på avansert biodrivstoff fra trevirke er sterkt overdrevet, ikke minst fordi det blir dyrt både å transportere og foredle råstoffet.

Parisavtalen må skrotes. Den er basert på CO2. Uten CO2 = null liv.

Få dette inn i pappskallene som er hjernevasket til å tro at CO2 raser livet på jorden.

Begynn i riktig ende og det er ikke CO2.

Enorme mengder flast ( minst 70% ligger under vannoverflaten ) utgjør en formidabel risiko for fisk og sjøfugler.

Monsanto - som kun sprer gift og faenskap i landbruket - kommer igjen tilbake til oss mennesker i form av hva vi spiser.

Få kastet udugelige og inkompetente politikere og besserwissere på trynet ut fra enhver sammenheng der de gnåler og hyler om ting de ikke har forutsetninger eller kunnskap om !!

http://www.aftenposten.no/norge/Tidenes-klimabudsjett-koster-milliarder-for-bilistene-og-kan-oke-utslippene-616491b.html

Legg særskilt merket til første video som forklarer hva rasering av skogene vil medføre.

arve

08.03.2017 kl.23:09

bio diesel.. bmw hadde 70 biler i norge med diesel pumpe havari i desember.... dem gjettet biodiesel kunne vær årsak.. dette er kun bmw er det flere merker tro ? tilsetter marine 2 takts olje i min diesel. i håp om det vare lenger... liker ikkje dem sper ud dieselen. med dette for å selge mer. å få mer avgifter sko kunne ha valgt ved pumpe....

Anders

09.03.2017 kl.02:46

Og 470.000 kjøretøy vil havarere med en innblanding på 10% bioetanol. Gjelder både bensin og dieselmotorer. Forsikringsbransjen er ikke villige til å betale for havarerte motorer!

09.03.2017 kl.07:37

Det er jo det samme som elektrifisering av norsk sokkel. Utslippene totalt sett vil ikke gå ned, tvert imot. Men utslippene i NORGE vil gå ned.

Så politikerne kan slå seg på brystet og si "se så flinke vi er"!

Jeg gremmes. Vi kunne like gjerne erstattet hele Stortinget med en hvalross-koloni.

Remi

09.03.2017 kl.08:29

Enig med mye av det du skriver her. Problemet er egentlig klima og miljøbevegelsen som spyr ut "fakta" til politikere som sluker det rått. SV, MDG, V og tildels også KrF og SP henger seg på. AP er også med, men er likevel mer nøkterne. Resultatet blir at Stortinget bestemmer dette, ikke nødvendigvis Regjeringen.

Kloke hoder i FrP og Høyre kan si til Trine Skei Grande & co at det de krever ikke vil virke, men de står på sitt.

Akkurat nå elsker alle "politisk korrekte" å finne saker de kan ta Regjeringen på. Det er valg til høsten og da spretter alle meningsbærere frem, særlig de som elsker å hate FrP. Plutselig har FrP skylden for alt som ikke fungerer her i landet. Det er jo selvsagt ikke sant, men hvorfor er det ingen som arresterer, miljøevangelistene i MDG, SV og Venstre? Det er disse partiene som er løpegutter og jenter for miljø- og klimabevegelsen, det er de som tvinger gjennom politiske miljø- og klimavedtak som ikke fungerer.

Frankie

09.03.2017 kl.08:42

Du mistet i hvertfall en leser ved å skvise inn den obligatoriske, PK, Trump kritikken. Ganske sørgelig egentlig.

Arnkjell Ring

09.03.2017 kl.09:06

Godt skrevet og vi må snart lære og tenke selv ikke bare ta alt politikkere sier for god fisk. A Ring

Toralv Røen

09.03.2017 kl.09:34

Nå må me få valgt inn i politikken ,alle dei som kommenterar her og så inderleg vel har løysingar alle miljøproblema.Med sin viten og enkle løysingar på alt,

Sigbjørn Jacobsen

09.03.2017 kl.09:49

Norske politikere har jo rotet det til tidligere med dieselbiler før.

Skulle tro det er lobbyister fra Monsanto som har vært på stortinget å fortalt dem en røverhistorie.

Hjelpes

09.03.2017 kl.14:53

Du vet du har bomma på innlegget når du kun tiltrekker deg klimafornektere og andre faktaresistente tomsinger.

Og hele "frels oss fra genmodifiseringen og Monsatan"-greia di er lavmål og vitner heller om hvor lite vitenskapeligbasert kunnskap forfatteren støtter seg på.

Og hvor er kildene? Ingen referanser til forskning, statistikk, uavhengige granskninger, etc. Bare en og annen ubrukelig link i kommentarfeltet. Buuu!

Torbjørn Kristensen

09.03.2017 kl.17:30

EU sine bærekraftkriterier er en forutsetning. Med dem ivaretatt, er biodrivstoff både miljøeffektivt og nødvendig. For tunge kjøretøyer finnes det ikke gode alternativer foreløpig.

Thor

09.03.2017 kl.18:58

Hei Anders:helt rett det m biodisel..men visste du at Oljen staten tar opp er organisk? Som vi bruker som bensin/diesel..dvs at mengden av olje som finnes er nr 2 av væske...som sagt er vann nr 1..begrepet fossilt kom på slutten av attenhundre tallet av Rockefeller for å gjøre det dyrere...altså forråttnelse,planter,skog,dyr og går aldri Tom..for drivstoff..og olje..

Hilsen fra Sula!

09.03.2017 kl.19:49

Ergo er løsningen EL-BILER!

Var det din konklusjon ? :-)

Anders Nordstad

09.03.2017 kl.19:57

Til Sula: El-biler kan være en del av løsningen i de områder av verden som har tilgang på nok bærekraftig energi (vannkraft for eksempel), men jeg er redd dette bare gjelder for en forsvinnende liten del av kloden. Men det å produsere biodrivstoff som totalt sett forurenser mer enn fossilt drivstoff er i hvert fall ingen løsning.

Tor vidar

09.03.2017 kl.21:38

På tide vi slutter og høre på dei naive og falske politikerene i dette norske land.

Bli ekte folk og løs problemene i stedet og gi dei fattige rekninga.

Jjjjææææææævvvvvllllaaaaaaas egoistiske politikere.

Ketil

10.03.2017 kl.07:16

Takk og pris for Monsanto, om ikke annet. Tenk om man i tillegg skulle pøst på med sprøytemidler!

Bård

10.03.2017 kl.10:45

Pressen har dekket det du sier, pluss at svært få biler tåler dette drivstoffet og det vil føre til store reparasjoner og økte utgifter på å holde bilparken på veien.

Men jeg ser ingen som belyser at biodrivstoff som ethanol inneholder mindre energi som vil føre til at bilene kompenserer med å bruke mer drivstoff.

Så ja

1. Det vil føre til økte utslipp

2. Det vil føre til massiv ødeleggelse av regnskog

3. Det vil påføre skader på Norsk bilpark for flere milliarder

4. Det vil føre til økt forbruk av drivstoff og påfølgende økte utgifter for befolkningen

Hva er positivt?

- Politikerene kan slå seg på brystet å si Norges utslipp reduseres, som egentlig er en løgn.

- ehhhj ja hva pokker er positivt?

Guy

10.03.2017 kl.13:39

Anders, det er få som tror at elbil med 400 HK vil redde verden, men som du sikkert skjønner er forskjell på mål og middel. Fremstillingen din blir altfor tabloid og dermed tenderer til useriøs. Det er dyrt å utvikle noen nytt og dermed er det lurt å bruke de som er villig til å betale som utviklingsmarked. Hele målet er å lansere rimelige utslippsfrie biler for massene. Selv Ampera-e koster jo mer å lage enn de selger den for. Som du skjønner er det krevende å utvikle nytt. Biodrivtstoff derimot kan jeg være med på at må være et blindspor, men det er vel forsåvidt ladbare hybrider også, tror jeg, all den tid de slipper ut mye mer mer enn en vanlig bil når de ikke går på strøm.

Er du seriøs?

10.03.2017 kl.18:18

Dette er en av de minst gjennomtenkte tingene jeg har lest på lenge. Har du noen gang sjekket opp noe av det som står her? Jeg trodde det var håp for det norske folk. Så du mener faktisk at og plante mer planter (som konverterer Co2 til oxygen) som du deretter gjør om til ett drivstoff som BEVIST gir lavere utslipp mindre kostnader og mindre skade på miljøet. Kanskje du skal slutte og ta vitenskaplig råd i fra tabloider og begynne og spør forskere! Jeg vet ikke med deg men jeg ville ikke gått til en tulling uten utdanning som jobber i media for og så tro at han vet bedre enn noen som har dedikert livet sitt til slike ting. Det og stole på Media ang vitenskap har vist seg og være komplett tull i flere tiår. Dette blir for dumt.

Herregud

10.03.2017 kl.18:53

Så mye rart folk skriver..

Men ja, biodisell er tull -skulle satset på gass som vi har ALT for mye av og må brenne opp...

Og som alle andre her er det kun det jeg skriver som er løsningen -løsningen på alle verdensproblemer:)

Kenneth B

10.03.2017 kl.22:10

Sier bare: "Solenergi!!!"

Anker

11.03.2017 kl.01:02

Norge blir aldri verdensmester i klima. Deler man byrden aktiviteten på norsk sokkel medfører på de få innbyggerne i landet så må vi sikkert stille oss bakerst i miljøkøen.

Jeg er ikke noe motstander mot aktiviteten på sokkelen, men et "verdensmesterskap" i miljø er vi ikke kvalifisert til hvis hvis tar med petroleumsaktiviteten. Da har jeg faktisk mer tro på landslaget i fotball.

Nicolai

11.03.2017 kl.03:04

Trump står som den valgte president i USA for demokrati.

Soiden du er motsatnder av dmeokrati, tilhenger av mobbing av mennesker du ikke har satt deg inn i hva står for. Og tilhenger av alt trump er imot:

Som kriminalitet, terror, diktatur og annen styggedom syns jeg du skule finne deg ditt paradis i en ISIL utgave av Nord-Korea.

hvor mange synd du det er greit at blir drept av terror i Norge hvert år?

Hvor mange bydeler i Oslo syns du det er greit at politiet ikke skal tørre å bevege seginn i, og hvilke?

Hvor mange av klimaløgnene må avsløres før du fatter hav som er virkelig. La oss ta noen:

"Verden vil gå under i 1995 på grunn av manglende miljøtiltak!" (Uttalt av Fjørttoft i 1985 og hav viste til klimaforskere)

"Pol isen vil være borte i 2015!" (Klimarapport fra 2008)

Så er det hele idioten med Co2 da: Plante rman trær vil disse kunne ta unna all den Co2 vi produserer. faktisk finnes det steder i verden skog dør på grunn av mangelpå Co2.

Kan du forklare meg hvordan en avgift gjør vår klose mer miljøvennlig.

Kan du forklare hvorfor en bil på 398 HK er mer miljøvbennlig enn en på 400 HK.

LKan du forklare hvorfor miljøpolitiker flyr mer enn ikke miljø politikkere"

Hvis du ikke kan svare på noe av dette, og det kan duikke. Så ær du kanskje revudere ditt syn i forhold til det vi kaller virkeligheten.

"Når kartet og terrenget ikke stemmer overens, s¨er alltid terrenget riktig!"

Jan Rune Traa

12.03.2017 kl.10:54

Det er ufattelig deprimerende å se hvor lettlurte mange her inne kan være. Men slenge svært krenkende kommentarer om Grande og andre politikere det er lett. En vanvittig respektløs opptreden, og grov undervurdering av en svært klok politiker.

Dette er den minst intelligente bloggoverskrifta jeg har aett på noen blogg de siste 10 årene.

Men det er klart at hvis en lever i fortida og ikke evner eller ønsker å se alternativer og muligheter, men tar konsekvent utgangspunkt i de verst eksemplene som finnes, og videre forutsetter at det er slik det skal gjøres i fortsettelsen, selv om det ikke er sant, så blir konklusjonen like feil som utgangspunktet.

http://www.h-a.no/nyhet/75-ansatte-kan-lage-120-mill-liter-biodrivstoff 10 milliarder skal investeres i 4 nye fabrikker basert på avfall fra trevirkeproduksjon.

Hvorfor nevens ikke biogass? Avfall er en stor ressurs som allerede blir samlet inn, Idioti å ikke utnytte denne ressursen bedre.:

https://www.tu.no/artikler/mener-det-er-uetisk-a-importere-biodiesel/350495

Kim

12.03.2017 kl.16:09

Hei Anders,

Her var det mange påstander. Kan du dokumentere alle?

Kim

Anders Nordstad

12.03.2017 kl.17:45

Til Kim: sammenhengene er godt dokumentert - blant annet av WWF. Legger ved en link med videre informasjon - dessverre bare på tysk. http://www.br.de/themen/wissen/palmoel-plantagen-ersatz-umweltprobleme-studie-wwf-100.html

Bjørn Halvor Enciso Kvilhaug

14.03.2017 kl.01:24

Biodisel er noe dritt, først er det en stor fare for å ødelgge bilmotorene, men det verste er jo lle de millioner av kvadratkilometer med matproduksjon jord som blir beslaglagt til dette tullet. La oss få rein diesel på tanken og ikke diesel full av tilsettninger hvor bilene taper også sin efekt plus er det stor fare for å ødelegge motorene i bilene, ja så galt er det og ingen står ansvarlig om en motor ryker. La oss bruke landgjord til matproduksjon ikke til drivstoff til bilder når annen vanlig diesel er mye bedre også for klima. Vi i Kystpartiet rister på hodet av felislått miljøpolitikk og som grenser til galskap. Dette med denne dieselen har vi påpekt i flere år men vi snkker til døve ører i media, vi har heller blidt utskjelt for vår holdning her i denne saken. Så at Sv var fremme og hylte på kveldsnytt men han er en av miljøhykklerne som ikke kan tenke desverre, miljøplotikken den har Kystpartiet. Så kan se se på sultkatastofene hvor mat kunne vært dyrket i stedet for plandter til fremdrift til biler, når det er mye renere utslipp fra vanlig dieselbil med EURO6 motorer, nesten null ved at de ikke bruker biodiesel men rei diesl fra våre oljefelt som er renset gått. det er den reineste og beste diesel for klimaet, for vi må ikke spare på co2 slik plantene vil gå i minus, da dør både vi og plantene hva da med vår livsviktigste gass på kloden, CO2 gassen vi trenger den, desverre, den er livsviktig for alt liv på jordenn.

Skriv en ny kommentar

hits