hits

Str grdighet for fall?

Det er liten tvil om at det er lnnsomt drive med dagligvarehandel i Norge. Og det dagligvarehandelen tjener mest p er norske matvarer. P norske merkevarer. Ikke i den forstand at de ndvendigvis tar seg bedre betalt for selge norske mat- og merkevarer, men rett og slett fordi de har tilgang p disse matvarene - som foretrekkes av norske forbrukere. Vi vil ikke ha svensk leverpostei - vi vil ha Stabburets. For si det snn.

For ke sin lnnsomhet ytterligere satser norsk dagligvarehandel stort p bygge egne merkevarer. Bde for sikre seg gode forhandlingskort under 'hstjakta' og for ke sine marginer p de varene som gr over disk. Kjedenes egne merkevarer produseres - med f unntak - utenfor Norges grenser og nyter godt av Protokoll 3 til ES-avtalen nr de importeres inn i Norge. En avtale som har som ml bidra til kt handel med bearbeide landbruksprodukter mellom Norge og EU - og derfor ikke mter tollmurer p veien.

Det hele funger aldeles utmerket. For dagligvarehandelen. Om ikke annet.

Men fr eller senere vil sprsmlet om hvor lang en strikk egentlig er dukke opp. For hvis norsk dagligvarehandel presser norske produkter ut av hyllene sine - til fordel for sin egne merker - vil norsk matindustri f problemer. Og nr norsk matindustri fr problemer vil ogs norske bnder f det. For hvem skal de da selge produktene sine til? Og dersom norske bnder ikke fr solgt produktene sine, er det ikke lenger behov for dem. Det sier seg selv.

Neste sprsml blir da om vi trenger et tollvern for beskytte en nring som ikke lenger eksisterer? Neppe.

Dermed pnes det norske dagligvaremarkedet opp for nye aktrer. Aktrer som er s store og mektige at bde Rema, Kiwi og Prix blir s sm som ei Brustad-bu. Ei lita ei.

Og snipp, snapp, snute?

n kommentar

Det er berre i mogeleg lysing; alle norske bnder lyt levera t den same merkjevaresamskipnaden, og det lyt vre Landbrukssamvirke. Slik verte dei altfor mektege for kjpmennene til kunna seie NEI! t dei. Men me lyt samstundes lita p patriotismen t kjpmennene hj dei store daglegvarekjedane. Me lyt vre visse p at dei er p vr side, anten dei driv Rema, Jokar eller Botnpris. Dei me ikkje lyt lita p er dei ofslege utlendingane, dei tenkjer nemlegen berre p pengjar, sann. Jau!

Skriv en ny kommentar